|
|
Čtyřnohý byznys
Prosperují z lidské neinformovanosti, vydělávají na psech, chovaných jako hospodářská zvířata, zneužívají lidské důvěřivosti nebo soucitu. Kdo? Množitelé, kteří se sami tak rádi nazývají "chovateli". A ačkoliv následující text pojednává o psech a mohlo by se zdát, že s chovem koček je vše v pořádku, opak je pravdou. Situace je u koček ještě horší...
Prosperují z lidské neinformovanosti, vydělávají na psech, chovaných jako hospodářská zvířata, zneužívají lidské důvěřivosti nebo soucitu. Kdo? Množitelé, kteří se sami tak rádi nazývají "chovateli".
Ale o chovatelství nemůže být ani řeči, chovatelství je nákladný koníček, kterému člověk obětuje čas a peníze. Cílem chovatele je odchovat exteriérově a povahově kvalitní štěňata, která budou skvělými představiteli svého plemene. Cílem množitele je odchovat co nejvíc čehokoli, bez ohledu na zdraví, povahu i exteriér, pouze s ohledem na vlastní zisk.
Chovatel objíždí výstavy, vybírá špičkového krycího psa, často platí horentní sumy za krytí v zahraničí. Množitel si pořídí smečku bezpapírových, levných fen a jednoho psa a má vystaráno.
Typový pudl: fenka Discovery Cassiepia
Zatímco chovatelé propadnou kouzlu jednoho nebo jen několika málo plemen, protože dobře vědí, že čím budou mít větší množství plemen, tím obtížněji budou moci sledovat trendy ve vývoji a tím zákonitě budou horší jejich odchovy, množitel se takovými otázkami nezabývá. Množitel totiž nepropadá kouzlu toho kterého plemene pro jeho exteriér či povahu, pro něho je rozhodující pouze otázka, které plemeno tzv. "jde", čili je dobře prodejné. Populární plemena mají smůlu, v rukou množitelů ztratí za několik generací většinu vlastností, které je učinily populárními. A tak se člověk dočte o agresívních labradorských retrívrech, na ulici jen němě zírá na obrovské jorkšíry s klopenýma ušima, knírače bez vousů, pudly bez elegance, setká se s hystericky bázlivými dobrmany, nohatými jezevčíky...
Jak je to možné? Snadno. Pakliže se u psa nebo feny s PP vyskytne hrubá vada exteriéru, povahy nebo závažný zdravotní defekt (např. dysplazie kyčelního kloubu), je tento jedinec bez milosti vyřazen z chovu. Znamená to, že jeho případní potomci už nejsou registrováni a nedostanou průkaz původu, pro chov čistokrevných psů de facto neexistují. Seriozní majitel vyřazeného psíka či fenky neprodukuje žádná štěňata. Proč také? S největší pravděpodobností zdědí po rodičích hrubé vady a pokud je nezdědí přímo potomci, je víc než pravděpodobné, že se vady vyskytnou v dalších generacích. A kdo by chtěl odchovávat nepěkná, nemocná nebo povahově netypická štěňata? Chovatel samozřejmě nikoli. Ostatně jako majitel chovatelské stanice ani "bezpapíráky" produkovat nesmí, porušuje tím chovatelský řád. Ale množitelovy "odchovy" nejsou registrovány, může připouštět cokoli s čímkoli, a jak často chce, nikdo nekontroluje, v jakých podmínkách žijí štěňata, ani feny, které jsou mnohdy opakovanými vrhy doslova ztrhány.
Dobře socializovaný NO: Zakynthos Sherak
A tak není divu, že jedinci plemen, která jsou v "bezpapírové" variantě chovaná již celé generace, jsou už na první pohled odlišní od čistokrevných výstavních zvířat. Nevěříte? Podívejte se na průměrného "zahradního" německého ovčáka a srovnejte ho s populárním "komisařem Rexem" (něco jiného jsou NO z pracovních linií, ale to už je zas jiná otázka), zajděte se podívat na výstavu na pudly, jorky, kokršpaněly anglické i americké, jezevčíky, rotvajlery, boxery a další a srovnejte je s pouliční variantou téhož.
Jak už jsem uvedla výše, množitelé se zásadně orientují na módní a tudíž prodejná plemena, v současnosti např. na jorkšírské teriéry, shi-tzu, bišonky, trpasličí a toy pudly, čivavy, mopsy, rotvajlery, zlaté a labradorské retrívry. Obvyklá praktika při "chovu" malých plemen, jako je např. jorkšír, čivava nebo toy pudl, je následovná - veliká, netypická fena se nakryje malým psem. Proč? Velká fena snáze porodí a co víc, mívá početnější vrh. A víc štěňat znamená víc peněz. Že štěňátka budou nejspíš vypadat jako maminka, to nikoho netrápí.
A tak se není co divit, že takovýto jorkšír (za "pouhých" 6 tisíc, nekupte to) vyroste v pětikilovou obludku s klopenýma ušima. O pudlech z množíren bych mohla napsat celý román, zabývám se úpravou tohoto plemene, a tak mi prochází rukama spousta zvířat, která jsou doslova zrůdičkami - ošklivé hlavy s kulatým okem a krátkým čenichem, vady skusu, dlouhý formát, propadlá klenba tlapek, amputované ocasy, kapří hřbety, řídká srst nejednotné barvy, hysterie, luxace čéšky.... Smutné je, že ceny těchto karikatur jsou mnohdy stejné nebo jen zanedbatelně nižší než ceny zvířat s PP.
Pohárek z výstavy: Cristine Aurea Lady Margaret
Ale zpět k množitelům. Odpustíme-li jim, že produkcí nekvalitních zvířat kazí dojem veřejnosti o tom či kterém plemeni, těžko jim můžeme odpustit to, že často drží svá "chovná" zvířata v mizerných podmínkách. Mnohé feny, doslova továrny na štěňata, se nikdy nepodívají ven ze svých kotců, jsou vyčerpány opakovanými vrhy a po skončení této "kariéry", nebo zjistí -li množitel, že dané plemeno už "nefrčí", bývají utraceny nebo "zašantroceny" bůhvíkam.
Štěňata často neví, co je to očkování a odčervení, mají škrkavky, dravčíky, blechy, nejsou kvalitně krmena a o jejich socializaci nemůže být ani řeč, protože člověka vidí jednou denně, když jim přinese žrádlo a vykydá kotec. Někteří množitelé se nestydí prodávat štěňata ve věku 5, 6 nebo dokonce čtyř týdnů. Že tohle všechno není nejlepší start do života, není třeba zdůrazňovat. Navíc napálený majitel takového štěněte "ušetřený peníz" obratem ruky utratí u veterináře. Jak je tedy možné, že lidé žijící z množení psů, tak skvěle prosperují?
Pochopitelně i tady platí zákon trhu. Kdyby neexistovali důvěřiví lidé, kteří si nechají doslova nakecat bůhvíco a koupí cokoli za jakoukoli cenu, kdyby přistupovali ke koupi psa zodpovědně a hledali jen seriozní chovatele, pak by množírny ztratily zákazníky a tím i pro své provozovatele smysl. Žádný soudný člověk při pohledu na spousty zvířat, často nastrkaných v klecích a kotcích jako králíci, na nepořádek a zápach, který "chov" zákonitě provází, štěně z takovýchto podmínek nekoupí. Ovšem množitelé jsou si této skutečnosti vědomi, a tak často nabízí, že štěně dovezou, nebo ho kupujícímu předají někde v garáži či před domem.
Na procházce: Dragon´s Desire Cassiepia
Jak tedy postupovat při koupi štěňěte, jsem-li laik?
- V první řadě: chcete-li pěkného, zdravého psa určitého plemene, nekupujte zvíře bez průkazu původu. Nemáte sice záruku, že vám vyroste šampion, ale máte záruku, že vám nevyroste kříženec, případně komická karikatura zvoleného plemene. Cena "papíráků" sice bývá vyšší, ale náklady na "provoz" psa jsou stejné u pejska s PP i bez a brzy ji stejně přesáhnou, ať byla jakákoli. Pokud vám nezáleží na tom, jak bude pejsek vypadat, uděláte lépe, když místo koupě "bezpapíráka" zajdete do útulku a poskytnete domov některému z nešťastníků.
- Zajedťe se podívat k chovateli, chtějte vidět rodiče, nebo alespoň matku, podívejte se, v jakých podmínkách byla štěňata odchována.
- Nelíbí-li se vám prostředí, zdá-li se vám prodávající neseriozní, nejsou-li štěňata v dobré kondici, nebo jsou-li bázlivá, vyberte si jinde.
- Nekupujte štěně od lidí, kteří tvrdí, že je tzv. "nadpočetné" (nic takového neexistuje).
- Nekupujte štěně ze soucitu. Všechna zachránit nemůžete a jen podporujete množitele.
- Pokud je to možné, vezměte sebou někoho, kdo psům opravdu rozumí, nejlépe přímo vašemu vybranému plemeni.
- Trvejte na kupní smlouvě.
Je mi víc než jasné, že pokud tento článek spatří světlo světa (byl zaslán do inzertního časopisu Planeta zvířat), náležitě "zvedne mandle" potrefeným husám. Můžu jen doufat, že to nebude jeho jediný efekt, ale že přiměje alespoň některé lidi k zamyšlení a pomůže jim při koupi budoucího čtyřnohého kamaráda.
Článek, jakož i použité fotografie, pochází z webových stránek chovatelské CASSIEPIA, která se zabývá vystavováním, výcvikem a chovem trpasličích pudlů v barvě stříbrné a aprikot. Zveřejněno s laskavým svolením provozovatelky.
přidat do oblíbených | poslat e-mailem | vytisknout | sdílet | |
přidej komentář
| vypiš komentáře
Komentáře:
cílová skupina (2007-11-19 10:29:44, L.) Odpovědět
bohužel i já mám ve svém okolí lidi, kteří tento článek nikdy nepochopí. Dovolím si citovat reakce jednoho ze zmíněných:
tata mel na vyber bud zlatak (retrivr) bez pp za 5 nebo s pp nak kolem 10!co bys vzala ty? no?
JA: s pp samozrejme. jinak bych sla raci do utulku
ON: k nicemu. nejdulezitejsi sou PRACHY! to bys mela vedet. sou levnejsi! na to slysi kazdej! kazdej si raci koupi STEJNYHO PSA bez pp!!! je to levnejsi! s tim nic neudelas!
Ano, bohužel neudělám...
Retrivri... (2007-11-19 13:11:18, Zuzana F.) Odpovědět
Onehda jsem mluvila s pani, ktera pracuje na ČOI, prave o bezpapirovych zviratech. Pani pravila, ze si koupila zlateho retrivra bez PP, ze ktereho ale vubec nevyrostl retrivr, a co hur - na roce jim zemrel na jakousi chorobu, "kterou mel uz od chovatelky". Celkove si nakup levnejsiho psa bez PP moc nepochovalovala - (neuspesne) leceni psa je vyslo na nekolik desitek tisic korun. Rikala, ze zvire bez PP by si uz nikdy neporidila...
No Zuzí (2007-11-20 09:30:23, Jana M.) Odpovědět
hlavně, že pracuje na ČOI :O) Já už tyhle typy lidí, co koukají jen na to, aby si pořídili zvíře za co nejmíň korun, neřeším. Jen je mi moc líto těch psů a koček od "množitelů". Jejich vyhlídky nejsou vůbec růžové.
Nedávno jsem měla zájemce na kotě (klasické černé domácí). O kočku přišli... Do doby než jsem si řekla o příspěvek na vakcinaci bylo vše OK, poté to musel prokonzultovat s manželkou a v závěru mi zavolal, že teď před vánocemi je to pro ně mooooc peněz. Jo...hlavně, že mají na cigárka a pivíčko :O)))
no (2007-11-19 15:21:17, Jezecek) Odpovědět
nejlepší jsou tací, co tvrdí, že štěňata nemají papíry protože matku nechtěli trápit výstavami nebo že "neměli čas" na uchovnění.
Bohužel, spousta lidí na to asi skočí, protože neví, že uchovnit fenu (pokud je standartní a zdravá) není u většiny plemen problém (výstava, bonitace, zdravotní vyšetření). Hlavně že na ochov štěňat dotyční "chovatelé" čas mají, že.
autorka píše (2007-11-20 11:26:10, asmara) Odpovědět
že "nadpočetná" štěňata ve vrhu s PP nejsou.Kamarádka si před měsícem brala prý z chovné stanice štěně německého ovčáka-pracovní linie a je bez PP,protože se narodil jako šestý a PP dostaly čtyři první.Vysvětlí mi někdo,jak to vlastně je???
Nadpočetnost vrhu (2007-11-20 13:50:20, Jana M.) Odpovědět
Nevím jak u psů, ale u koček je to tak, že do počtu 6 koťat dostane PP každé kotě. Pokud je ve vrhu koťat více než 6, pozve se poradce chovu, ten zkontroluje, zda jsou mrňavečci v pořádku a nevykazují nějaké abnormality či vady - pokud je vše OK, dostanou PP všichni.
Nadpočetnost u psů (2007-11-21 10:20:06, tosca) Odpovědět
Podle informací od lidí, kteří se zabývají chovem psů, neexistuje u psů "nadpočetnost" minimálně od roku 1990. PP dostanou všechna štěňata UCHOVNĚNÝCH rodičů, z krytí, na které byl vystavený krycí list. Má-li štěně zřejmou vadu vylučující z chovu, je toto okamžitě zaznamenáno do vydaného PP. Ale od chovného páru dostanou PP všechna štěňata, bez ohledu na jejich počet.
Díky (2007-11-21 11:14:41, asmara) Odpovědět
moc,konečně v tom mám jasno.
jo (2007-11-23 20:48:08, Jezecek) Odpovědět
jo, přesně tak to je. Jakmile jsou všechna lejstra v pořádku, papíry dostanou všechna štěňata z daného spojení. Vím to, měli jsme třináct a všechna s PP:)
neurčené pohlavý (2008-05-09 12:52:34, IVA) Odpovědět
MÁME MOPSÍKA NEMÁ URČENÉ POHLAVÝ,VYPADÁ JAKO BY MĚLA TO I TO.ALE HORMONÁLNĚ JE PRÝ BLÍŽ K FENCE APROTO SE JMENUJE JULČA JE MOŽNÉ ABY PRO TUTO VADU NEDOSTALA PP?DĚKUJI ZA PŘÍPADNOU ODPOVĚDˇ
Kote (2007-11-29 17:26:23, Jirka) Odpovědět
nechci se prit, ale kazde kote od rodicu s pp dostane prukaz puvodu. Maximalne muze dostat s pretiskem "nevhodne k chovu", pak se prodava jako mazlicek. Protom se zve poradce. Papiry ale dostane kazde cistokrevne kote.
PP a počet vrhů (2007-11-29 19:19:56, K.) Odpovědět
Každé kotě dostane průkaz původu, příp. s přetiskem nevhodné k chovu. Ovšem to se týká nahlášených vrhů - každá kočka má povolené 3 vrhy během dvou let. Pokud je někdo nezodpovědný a seká koťata ještě navíc, ty už PP nedostanou a jsou "na zapřenou".
MNOŽITELÉ (2007-11-20 11:58:56, Lucie Šidlová) Odpovědět
...bohužel tahle situace je opravdu hrozná, jde mi především o zdraví těch zvířat - to většina množitelů ani tochu neřeší, přestože i oni mají zvíře se zdravotními problémy a ví, že se trápí a že to stojí spoustu "zbytečných" peněz. Tito lidé ale nejsou pouze vypočítaví kšeftaři se štěňaty/koťaty, ale já bohužel znám i hodně takových, kteří si právě bezpapíráky pořídí a dále je množí jen z naivně romantických důvodů - aby si pejsek užil!!!! Z toho mě opravdu berou čerti!!! Vím i o takových, co množí psy s dysplazií (ve 2 letech má velké bolesti). Ti lidé si vůbec neuvědomují, že štěňata budou stejně postižené a že lidé , kteří si je vezmou k nim samozřejmě přilnou a pak se bude trápit pes i pán, co s tím.... Já mám pejska z útulku, rodiče si teď vzali taky pejska z útulku, i kdysi jsem měla oříška. Všechny naše fenečky jsou vykastrované - i přes poznámky všech možných lidí, že to není přirozené-rozhodně je nebudu množit, protože mám přehled o situacích v útulcích. a i kyž mi někdo řekne, že fenečky jsou krásné a že by štěnátka od nich chtěli - tak mě to potěší, ale řeknu jim, ať si zajdou vybrat do kteréhokoli útulku - je tam krásných a milých pejsků spousta. Opravdu naivní romantika není namístě !!! A o přirozenosti (ohledně kastrace) by to bylo taky na další článek....To já bych už měla dneska deset dětí......
Jste vskutku člověk racionální, (2007-11-20 13:38:16, jana) Odpovědět
ěkde na tomto fóru jsem napsala,že lidé by měli býti zodpovědní nejen k sobě/již vcelku dobrá dostupnost šetrné antikoncepce i pro mládež,naše generace může jen závidět/,ale i k zvířatům.Nemnožit a pokuď nechám "připustit" svoji fenku/kočku/,tak zabezpečit jejich potomstvo.P.S.Neplatí pro "regulérní chovné stanice".
množitelé (2008-02-05 14:30:15, Dana) Odpovědět
Také mám vždy fenky vykastrované, le to i pohodlnější,též se setkávám s názory, že je to nepřirozené.
Přímo mi mluvíte z duše.Lidé
bohužel pro peníze udělají všechno.Koupila jsem si takto
neapol. mastina.Byl zablešený,a smrděl.Ale vypiplala jsem ho a už je mu 9 let a je báječný.
bez PP a bez daní (2007-11-20 21:44:04, Martina) Odpovědět
mám psici s PP a kočky z útulku a o množení jsme se onehdá bavily s chovatelkou psů ze sousedství. Říkala mi, že už štěňata prodává jen známým a do ciziny, do Česka po špatných zkušenostech už ne. A v Německu je prý běžné, že inzeráty na prodej štěňat a koťat bez PP pročítají chovatelé i pracovníci finančních úřadů a tvrdě jdou po nezdaněných příjmech množitelů. A těm už se to množení tolik nevyplácí.
Jste v ČR ,tady nezdaněné příjmy nikoho nezajímají , (2007-11-21 09:03:31, jana) Odpovědět
finanční úřad už vůbec NE /viz
nejmenovaný exministr naší vlády/.V Německu musíte legálnost příjmů dokazovat VY osobně validními doklady,tady na to máme neschopnou policii,finanční úřad a soudy.Jak krásně mi to vysvětlil jeden velkopodnikatel- "jen blbeci v této zemi platí daně!"
je to v lidech (2007-11-22 06:31:06, Lída) Odpovědět
Nesouhlasím s tím, že psi bez PP jsou špatní. Mám německého ovčáka bez PP (má 8,5roku), jeho chovatel byl úplně supr, věnoval se jim, 3x jsme se na psí miminko byli podívat, než jsme si ho odvezli,byl naočkovaný, poznali jsme oba jeho rodiče. Setkala jsem se opravdu s různými "chovateli", ale podle mě je to o lásce ke zvířatům a o lidech.
Psi bez PP (2007-11-22 12:49:15, tosca) Odpovědět
Asi špatně čtu, ale on někdo někde tvrdí, že psi bez PP jsou špatní??? Já to nikde nevidím. Špatní jsou pouze lidé, kteří si na množení takových psů vydělávají peníze, případně mystifikují majitele, že se jedná o určité plemeno. Protože zárukou čistoty plemene je pouze dohledatelnost původu, a to bez PP (nebo podobného dokumentu - neexistují jen PP pro evidenci rodokmenů) jaksi nejde. Pes bez PP je potenciální kříženec nebo vořech. Mimochodem ... viděli jsme oba rodiče...hezké, ale z hlediska dědičných vad nedostatečné. Mnohé vady se přenášejí až přes generace. Takže, gratulujte si, že máte skvělého a zdravého psa z dobrých podmínek. Mnoho majitelů "bezpapíráků" takové štěstí nemá.
na (2007-11-23 20:52:24, Jezecek) Odpovědět
jednoho pěkného psa bez PP, který vypadá jako plemeno, za které je vydáván, a který pochází od chovatele, který se o štěňata slušně staral, připadá nejméně deset obludek křížených bůhví s čím nebo odchovaných na mrchách, eventuálně štěňata z množíren, která se "socializovala" někde ve sklepě nebo v garáži. Neříkám, že všichni psi bez PP jsou špatní, ale koupí byť jediného se podporuje tento odporný bysnys.
plemenitba (2007-11-25 20:45:27, Radek) Odpovědět
Opravdu zajímavý článek.. Nicméně vše je bráno z trošku ( pro mně ) pokřiveného pohledu. Tedy vám všem připadají zvířata 100% splňující podmínky chovu ( tedy zvířata s PP ) jako zdravá a "správná"?? A ty bez PP pak jako chudáci co trpěj chorobama, popřípadě jinou genetickou vadou? Stačí znát základní informace z genetiky či evoluční biologie, a každý si může sám odvodit nakolik jsou přísně chovaná zvířata zdravá, či přirozená. Osobně jsem 100%proti cílené plemenitbě. Mnoho ras psů, ale i koček mají díky "úchylným" požadavkům člověka na estetiku tak příšernou morfologii, že trpí mnohem víc než přirozeně se vyvýjející jedinci. Za všechno snad mluví plemeno sfinx ( kočičí pro ty co nevědí, kočka v podstatě bez vlastní termoregulace ), která se musí OBLEKAT!!! aby vůbec přežila podnebí u nás! Každé takové zvíře hluboce lituji, a není mi jasné že nikoho nic podobného nettrkne do očí a neřekne si že děláme asi něco špatně. Dalších příkladů je mnoho. Plísně u plemen psů, které mají přílišné záhyby kůže, problémy s kostrou u nepřirozeně stavěných ras atd atd... Zbytečně se tady nebudu rozepisovat, stačí že možná naťuknu vaše myšlení alespoň z části ( pro mně ) správným směrem. Na závěr nutno podotknout, že s tzv. množiteli samozřejmě nesouhlasím, jakékoliv zacházení se zvířaty s cílem zisku peněz je zvrácené a lituji naši ubohou legilativu která dovoluje div ne veřejně umučit kočku, aniž by dotyčný zmetek neseděl alespoň 5 let ve vězení. Všem milovníkům zvířat pak přeji hodně štěstí. Radek S.
Nerozumíme si (2007-11-25 22:02:01, Jezecek) Odpovědět
Teď jsme si nerozuměli. Když mluvíme o zvířatech bez PP, myslíme bezpapíráky, kteří jsou nějakým plemenem. V žádném případě nikdo neodsuzuje ty obyčejné venkovské micky ani voříšky.
Odsouzení si zaslouží "chovatelé" zvířat, které vydávají za určité, zpeněžitelné plemeno - a u nich právě hrozí ty nemoci, protože v řízeném chovu se o dědičném zatížení většinou ví a často se to nějak řeší - vyřazováním postižených zvířat ev. nositelů z chovu. No a bezpapíráci jsou potom často potomci takovýchto nemocných zvířat.
Jinak máte pravdu, že mnoho psích a některá kočičí plemena zavání týráním chovem i v papírové variantě.
Sphynx (2007-11-26 05:47:41, Alena) Odpovědět
No tak zrovna plemeno Sphynx nebylo zvoleno jako nejlepší příklad týrání chovem. Pokud já vím tak nevzniklo jako produkt nějakého šlechtění, ale jako přirozená mutace, která byla poprvé objevena u pouličního nalezence v Kanadě a posléze i v dalších zemích a tito nalezenci byli využiti v dalším chovu. Pokud by tato kočka neměla žádnou termoregulaci tak by absolutně neměla šanci venku na ulici někde v Kanadě přežít byť jen jediný den.
sfinx (2007-11-26 09:53:01, Radek) Odpovědět
Psal jsem "v podstatě" bez termoregulace. Samozřejmě že jsem nemyslel úplně bez termoregulace. Nicméně narušenou ji má 100%. Také je zde problém s "netopýřími" ušiskama která se musí neustále čistit od prachu, a v podstatě celá kočka se musí neustále omývat aby se nahradila funkce přirozeného pokryvu srstí. Pokud něco z genetiky znáte, jistě víte že každá neobvyklá mutace ( hnací síla evoluce ) je dílem přírody a ne člověka! Nicméně v přírodě by takto "postižený" jedinec neměl mnoho šancí, a proto by svůj genom populaci nepředal. to jenom člověk se chytne za hlavu a řekne si : " jé ta je ale zajímavá ( nebo co já vím:) ) a začlení ji do chovu. Tedy uměle předá jeho geny dál. Takže tak:) Každopádně sfinx byl jenom příklad z kočičí říše, kterej je možná docela známej. S pozdravem Radek S.
Mě bere čert (2008-05-09 13:03:04, Nadikhindo) Odpovědět
když vidím např. buldoky. To jsou opravdu mrzáčci, i když třeba šampioni. Nebo dogy, které se dožívají osmi let. Nebo peršanky a exotky s tak krátkými čumáčky, že mají problémy s očima, zuby a kdoví čím ještě.
Ale bere mě deset čertů, když vidím tatáž zvířata namnožená nekontrolovaně, tam hrozí ještě větší zdravotní rizika, ať už genetického původu, nebo kvůli nesprávné péči.
Myslím, že celkově by se mělo s množením domácích zvířat brzdit, v zájmu jich samých... a ještě víc by se mělo brzdit s množením lidí (myslím že tak 5 milionů kusů na tuhle planetu je největší milý a zdravý počet)!!! V zájmu jich samých! Já rozhodně děti nechci, PROTOŽE mám děti ráda...
Barevná legenda komentářů:
maximálně 2 dny staré, maximálně týden staré a starší;aktuálně vybraný komentář
|
^ zpět k článku
|
|
|